Politechnika Opolska z wyjątkowym certyfikatem
Jak przekazała Politechnika Opolska, Certyfikat Doskonałości Kształcenia otrzymał kierunek mechanika i budowa maszyn. Zdaniem prof. Grzegorza Robaka, dziekana wydziału mechanicznego PO, to wyjątkowe wyróżnienie ze strony PKA.
"Kierunek mechanika i budowa maszyn został wyróżniony certyfikatem jako jeden z czterech kierunków bogatej i różnorodnej oferty studiów wszystkich polskich uczelni. Uzyskanie certyfikatu możliwe jest wówczas, gdy raport z wizytacji zawiera dobre praktyki we wsparciu studentów w uczeniu się, rozwoju społecznym, naukowym lub zawodowym i wejściu na rynek pracy" - wyjaśnia prof. Robak.
Polska Komisja Akredytacyjna oceniając nagrodzony kierunek studiów zauważyła, że na Wydziale Mechanicznym wykorzystując nowe technologie funkcjonuje kompleksowy, stały i zróżnicowany system wsparcia dla studentów, który pomaga im w osiąganiu celów dydaktycznych, naukowych i zawodowych. System ten jest dostosowany do potrzeb różnych grup studentów, w tym studentów wybitnych, studentów zagranicznych oraz studentów z niepełnosprawnościami. Ponadto nagradzane są osiągnięcia naukowe, sportowe i artystyczne, a studenci mają możliwość indywidualizacji procesu kształcenia.
Komisja zauważyła również, że zarówno wydział jak i cała uczelnia zapewniają studentom wsparcie psychologiczne, a także podejmują działania mające na celu przeciwdziałanie wszelkim formom dyskryminacji. Jako dobre praktyki wskazano m.in.: organizację warsztatów rozwoju osobistego, wprowadzenie zajęć humanistyczno-społecznych, które umożliwiają studentom rozwinięcie umiejętności w zakresie komunikacji wizualnej, prezentacji graficznych, używania multimediów, a także zdobycie praktycznej wiedzy związanej z autoprezentacją i budowaniem wizerunku.
Wśród dobrych praktyk stosowanych przez PO i zauważonych przez PKA jest także "Pogotowie Sesyjne", czyli inicjatywa mająca na celu pomoc nowym studentom w odnalezieniu się podczas okresu egzaminacyjnego, zminimalizowanie stresu oraz informowanie o prawach i zasadach organizacji sesji. Komisja brała pod uwagę także infrastrukturę i zasoby edukacyjne wykorzystywane w realizacji programu studiów a także współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym w konstruowaniu, realizacji i doskonaleniu programu, a jako dobrą praktykę wskazano m.in. znaczną skalę realizacji prac dyplomowych we współpracy z zakładami przemysłowymi i biurami projektowymi, w ramach których studenci rozwiązują rzeczywiste problemy naukowe i praktyczne. (PAP)
autor: Marek Szczepanik
masz/ drag/